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Società  Editrice Umberto Allemandi & C. S.p.a. - Fondata nel 1983 - Torino London New York Venezia

Femmes fatales at the opera


di Vittoria Crespi Morbio


The “belle dame sans merci” as personified in the poem by Keats, the seductress who drives men insane and slowly but surely to their ruin, is one of the myths of modern culture, pervading literature, drama, figurative arts, cinema. In opera the “femme fatale” is an archetype encompassing the magicians of antique phantasmagorias like Alcina and Armida, as well as Carmen, Salome and the most representative of all, Lulu, who wraps in her lethal coils all the men she meets, finally succumbing to Jack the Ripper’s blade. A painstaking study of the figures of the great singers, carried out at the most famous opera theatres in the world, assembled in this book the most stunning pictures of the enchantresses in music, who forever will outpour charm and poison, beauty and perdition, over all those who are fated to love them.Vittoria Crespi Morbio
Vittoria Crespi Morbio è nata a Milano. Laureata all'Università Cattolica di Milano, è stata responsabile delle pagine d'arte del «Giorno» e ha collaborato con «La Nazione», «Il Resto del Carlino», «Il Sole 24 Ore» e «Il Corriere della Sera», ricevendo la menzione speciale del premio «Oscar Signorini» per i giovani critici d'arte contemporanea. Come esperta di rapporti tra arti figurative e teatro musicale ha curato numerose mostre presso il Teatro alla Scala e Palazzo Reale a Milano, il Festival di Spoleto, la Fondazione Ragghianti a Lucca, Palazzo dei Diamanti a Ferrara, il Van Gogh Museum ad Amsterdam, il Dahesh Museum a New York e altre istituzioni, con una vasta produzione saggistica. Ha curato la monografia «Ezio Frigerio scenografo a Milano» (2001) e le numerose pubblicazioni dedicate agli scenografi alla Scala, edite da Allemandi. Per questa società editrice dirige la collana di documenti e studi teatrali «La scienza scenica». She graduated from the Cattolica University in Milan where she studied under Miklos Boskovits. She was chief art critic for “Il Giorno” (from 1993 to 2000) and has also written for “La Nazione”, “Il Resto del Carlino”, “Il Sole 24 ore” and “Corriere della Sera”. She was awarded a special mention in the Oscar Signorini prize for young contemporary art critics. As an expert on the relationship between figurative art and musical theatre she also curated a number of exibithions at the Teatro alla Scala and the Royal Palace in Milan, the Festival of Spoleto, the Ragghianti Foundation in Lucca, Palazzo dei Diamanti in Ferrara, the Van Gogh Museum in Amsterdam, the Dahesh Museum in New York and other institutions, and has produced a number of written works.


Pagine: 214
Misure: 24 x 24 cm
Illustrazioni: 93
Legatura: hardcover
Edizione: english edition
ISBN: 978-88-422-1833-3
Prezzo: € 35,00 sconto 15% € 29,75